تشکیل هاب لجستیکی و توسعه مبادلات تجاری ايران و قزاقستان کشور با بهره مندی از ظرفیت های بنادر منطقه آزاد انزلی
تشکیل هاب لجستیکی و توسعه مبادلات تجاری ايران و قزاقستان کشور با بهره مندی از ظرفیت های بنادر منطقه آزاد انزلی

در اسناد موافقتنامه هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و قزاقستان که مدیران معاونت بندری و حوزه خزر به نمایندگی از سازمان در تهران حضور داشتند، برتوسعه روابط بنادر منطقه آزاد انزلی با بنادر کشور قزاقستان با بهره مندی از ظرفیت های و‌مزیت های قانونی منطقه آزاد انزلی تاکید شد.

به گزارش انزلي چه خبر به نقل از مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل سازمانمنطقه آزاد انزلی در اسناد موافقتنامه هفدهمین اجلاسکمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و قزاقستانکه  مدیران معاونت بندری و حوزه خزر به نمایندگی ازسازمان در تهران حضور داشتند، برتوسعه روابط بنادرمنطقه آزاد انزلی با بنادر کشور قزاقستان با بهره مندیاز ظرفیت های و‌مزیت های قانونی منطقه آزاد انزلی تاکیدشد.

بر اساس این گزارش همچنین با توجه به اهمیت و ضرورتزنجیره تامین کالا و خدمات و تسهیل فعالیت هایلجستیکی، صادرات و واردات فیمابین جمهوری اسلامیایران و جمهوری قزاقستان، این منطقه آمادگی خود رابرای ایجاد یک هاب لجستیکی مشترک در منطقه آزادانزلی اعلام کرد.

در سند اجلاس کمیسیون مشترک با طرف قزاق توافق شدکه به منظور توسعه همکاری ها در زمینه نقل و انتقال کالاو توسعه خدمات بازرگانی، امکان فعالیت شعبات بانکهایكشور قزاقستان یا شعبه ای از یك شبكه پولی بانكی درمنطقه آزاد انزلی به جهت رفاه حال تجار و رفع موانعانتقال ارز در منطقه آزاد انزلی فراهم گردد.

گفتنی است سرمایه گذاری در منطقه آزاد انزلی و نیزاستفاده از ظرفیت واحدهای تولیدی فعال در این منطقه ،جهت صادرات به كشورهای حاشیه خلیج فارس از دیگرمحورهای توافق شده در سند اجلاس کمیسیون مشترکبا طرف قزاقاست.

همچنین در این جلسه منطقه آزاد انزلی جهت تسهیل درترانزیت كالا بین كشورهای قزاقستان و عراق با توجه بهبرنامه ریزی جهت اتصال مجتمع بندری كاسپین به خطوطراه آهن سراسری اعلام آمادگی کرد.

لازم به ذکر است ، منطقه آزاد انزلي تنها منطقه آزاد ايراندر حاشيه خزر است و كشورهاي حاشيه درياي خزر،اوراسیا، تركيه و كشورهاي حاشيه خليج فارس و آسيايجنوب شرقي عمده بازارهاي صادرات و واردات محصولاتاز طريق منطقه آزاد انزلي هستند.

قرار گرفتن در مسير كريدور بين المللي شمال جنوب وشاخه ایرانی ابرپروژه کمربندجاده، دارابودن موقعيتويژه در زمينه ارتباط با كشورهاي حاشيه درياي خزر،همجواري با بنادر آستراخان ،ماقاچ کالا و لاگان درروسيه، راسنودسك در تركمنستان، اكتائو و کوریک درقزاقستان و باكو در آذربايجان، دسترسي از طريق راههاي مناسب، به بازارهاي مصرف كشورهاي CIS،نزديكي به فرودگاه بين المللي رشت از جمله مزاياي منطقهآزاد انزلي است.

مزاياي قانوني همچون امكان ثبت، مالكيت و مشاركتسرمايه گذاران خارجي تا ميزان ۱۰۰ درصد در منطقه،امكان فعاليت بانك ها و موسسات ماليبيمه اي در اينمنطقه، معافيت مالياتي ۲۰ ساله بر درآمد و دارايي ازتاريخ بهره برداري هرگونه فعاليت اقتصادي، وحدتمديريت در ارائه كليه خدمات به سرمايه گذاران و فعالاناقتصادي، اقدامات سازمان در خصوص خلق مزايا ومعافيت هاي جديد براي فعالان اقتصاديتوليدي، فعاليتبورس كالاي منطقه، رونق فضاي تجاري با اجراي مصوبهكالاي همراه مسافر و برگزاري پانزدهمين اجلاس اتاقهاي بازرگاني كشورهاي حاشيه درياي خزر زمينه سازرونق فضاي كسب و كار در محدوده منطقه شده است.

گفتنی است با محوریت سازمان منطقه آزاد انزلی وتوافقات انجام شده در کمیسیون های مشترک قبلی ایرانو قزاقستان و همچنین بازدید مدیران منطقه ازاد انزلی ومسئولان شرکت ملی راه آهن و مناطق ویژه و بنادرقزاقستان از زیر ساخت های بندری منطقه ازاد انزلی وبنادر آکتائو ، کوریک قزاقستان و به تبع آن انعقاد تفاهمهای بین المللی با مدیران بندری و لجستیکی دوکشور،خلق ارزش و ایجاد مزیت ها و مشوق های رقابتی برایواردات و صادرات کالا از مجتمع بندری کاسپین ، از سال۱۳۹۷ کریدور چینقزاقستانبندرکاسپین فعال و تاکنون۱۳۰ شناور از مسیر این کریدور در بندرکاسپین تخلیه وبارگیری شده که می توان گفت بی شک، رونق این کریدوربراساس تفاهمات قبلی با طرفهای قزاق بوده و انعقادتوافقات جدید می تواند در رشد و توسعه این کریدور وترانزیت کالا از مسیر شاخه ایرانی ابرپروژه کمربندراهدر منطقه آزاد انزلی نقش بسزایی ایفا کند.