دكه هاي بلوار بندرانزلي با ٤ ميليارد تومان اعتبار ساماندهي مي شود
دكه هاي بلوار بندرانزلي با ٤ ميليارد تومان اعتبار ساماندهي مي شود

رئیس شورای شهر انزلی از اجرای طرح ساماندهی و جمع آوری دکه های بلوار انزلی با چهار میلیارد تومان اعتبار اولیه در نظر گرفته شده خبر داد و گفت : پیش‌بینی می‌شود این رقم تا ۹ میلیارد تومان افزایش یابد.

موسی زنجانخواه روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در انزلی با اشاره به پیگیری شهروندان برای احقاق حق شهروندی  و پرونده شکایت مطرح شده در خصوص اصلاح ساختار بلوار در مراجع قضایی از سالهای دور اظهار داشت : این پیگیری موجب شد جمع‌آوری متصرفات دکه های بلوار قدس شهر انزلی و ساماندهی این دکه ها به انتهای بلوار در دستور کار شورای اسلامی شهر و شهرداری انزلی قرار گیرد .

وی از برگزاری جلسه ای مشترک با ریاست دادگستری ، دادستان و اعضای شورای شهر انزلی خبر داد و افزود : ریاست دادگستری شهرستان بندرانزلی بر اجرای احکام صادره تاکید دارد و احکامی که علیه این دکه دارانی که اجاره های خود را پرداخت نکرده اند و به شهرداری انزلی بدهکارند صادره شده است .

وی تصریح کرد: این افراد در صورت همکاری می توانند دکه های خود را تا اتمام احداث دکه های انتهای بلوار نگه دارند .آنها متصرفاتی دارند که شهروندان انزلی را از وضعیتی که این دکه داران در بلوار ایجاد کرده اند شاکی کرده است . هیچ قدرتی ،نهادی و هیچ جایگاهی حق ندارد حقوق مردم را غصب کند،  این افراد اگر خود را همشهری ما می دانند موظف هستند خود نسبت به جمع آوری اقدام کنند قبل از آنکه شهرداری در این زمینه ورود کند.

زنجانخواه خاطر نشان کرد : ورود برخی نیروهای اثر گذار در حمایت از این دکه داران مانع از اجرای حکم صادره شده اما دیگر دستگاه قضا این امر را نمی پذیرد و بر اساس مجوز صادره در خرداد ماه به این وضعیت رسیدگی می شود . اطلاع رسانی انجام و اخطار برای جمع آوری صادر شده اما به جهت برخی مسائل از جمله شرایط خاص کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا و فصل تابستان اجرای حکم به بعد از تابستان موکول شد که متاسفانه بعد از اتمام تابستان این امر صورت نگرفت .

وی با اشاره به اینکه از نظر دستگاه قضا ترک فعل و انجام ندادن حکم جرم محسوب می شود ، تصریح کرد: شهرداری حکم اجرایی دارد و هم اکنون اجرائیات دادگستری در این زمینه ورود کرده، مقدمات کار فراهم شده است و به این دکه داران اخطار می کنیم که اسباب و لوازم خود را جمع آوری کنند . ما دکه را به این افراد اجاره داده ایم نه کل بلوار را و شهروند حق دارد به این امر معترض باشد.

رئیس شورای شهر انزلی در خصوص نصب دکه های غیرقانونی در مجاورت بقعه بی بی حوریه انزلی نیز گفت : به تمام کسانی که دکه های غیرقانونی دارند اخطار می کنیم یا باید مجوزهای قانونی را اخذ کنند و با جانمایی های درست در محل مقرر استقرار یابند یا نسبت به جمع آوری دکه های آنها اقدام می کنیم .

وی با اشاره به حدود ۱۲۰ غرفه ای که از سالهای گذشته در جنب Cng غازیان احداث شده ،اظهار داشت : هم اکنون این غرفه ها در مرحله آماده سازی قرار دارند و حداقل ۱۲۰ دستفروش و دکه دار می توانند در این مکان استقرار یابند .

وی در رابطه با جمع آوری دستفروش های حاشیه دخانیات نیز گفت: احداث بازارچه برای این دستفروش ها در دستور کار قرار دارد و امیدواریم تا اردیبهشت ماه احداث این بازارچه به اتمام برسد. برای رشد و جذب گردشگر در شهر انزلی باید شرایط مهیا باشد ، گردشگران  در یک شهر بی سر و سامان ، بدون نظم و نظافت وارد نمی شوند .

زنجانخواه با تاکید بر این که  تا پایان سال پروژه هایی که تاثیری منفی در سیمای شهری دارند همچون دکه های بلوار  ، دکه های بی بی حوریه باید ساماندهی و جمع آوری شوند افزود: با کسانی که رعایت ضوابط را نکرده و تمایل به کسب درآمد غیر مشروع داشته باشند برخورد می کنیم ، ما یک شهر را فدای عده ای نخواهیم کرد گرچه تامین معاش دکه داران نیز از وظایف ماست اما شهر را نباید فدای عده ای معدود کرد .

رئیس شورای شهر انزلی با بیان اینن که  موظفیم قانون را اجرا کنیم در غیر اینصورت به عنوان کسانی که قانون را اجرا نکرده و مجرم هستند به مراجع ذیصلاح معرفی خواهیم شد اظهار داشت: از این دکه داران تقاضا داریم از امروز کار جمع آوری را آغاز کنند در غیر اینصورت شورا و شهرداری در این زمینه ورود خواهند کرد ما به هیچ قدرتی اجازه دخالت نخواهیم داد .

شهر انزلی در کرانه دریای خزر با بهره مندی از بندرگاه در قدیم به دروازه اروپا معروف بوده و از کانون های گردشگری شمال کشور محسوب می شود . انزلی حدود ۱۴۰ هزار نفر جمعیت دارد .

بوستان ساحلی موسوم به بلوار انزلی  به مساحت ‎ ۳۵ هزار متر مربع از نخستین بوستان های به سبک اروپایی و نوین در ایران محسوب می شود که  چشم اندازی به بندر و اسکله ها و کشتی ها و دریای خزر دارد.

این بوستان تاریخی با حدود ۳۵ هزار متر مربع وسعت سال ۱۳۰۷ ساخته شده و اکنون در فهرست آثار تاریخی قرار دارد.این بوستان از یک سمت به بازار ماهی فروشان و از سوی دیگر به موج شکن انزلی اتصال می یابد. درختان اکالیپتوس، چنار، کاملیا، سرو، کاج، بید مجنون، نارنج سرسبزی و طراوت روح انگیزی به این بوستان ارزانی داشته و پرندگان رنگارنگ را به نغمه سرایی بر شاخسار آن وا می دارند. گلهای پامچال و بنفشه و مرواریدی، شقایق، قرنفل، مینای چمنی، رنگین کمانی را بر خاک این بوستان شبیه سازی کرده اند.
از این بوستان می توان چشم انداز برج ساعت (فانوس دریایی ) انزلی ، برج کنترل دریایی و موج شکن انزلی و بندرگاه و کشتی ها و قایقهای تفریحی رنگارنگ را نیز دید.