دلیل عمده آلودگی دریا و تالاب انزلی شیرابه‌های زباله سراوان است
دلیل عمده آلودگی دریا و تالاب انزلی شیرابه‌های زباله سراوان است

مدیر روابط عمومی اداره کل محیط‌زیست استان گیلان می‌گوید دلیل عمده آلودگی دریا و تالاب انزلی رود فاضلاب شهری ازجمله شیرابه زباله سراوان است.

به گزارش انزلي چه خبر، مدیر روابط عمومی اداره کل محیط‌زیست استان گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با بیان اینکه فاضلاب‌های شهری، بیمارستانی و صنعتی سه بخش عمده ورود فاضلاب‌های استان ازجمله در رودخانه‌ها و تالاب هستند، اظهار کرد: شهر انزلی دارای تصفیه‌خانه فاضلاب بوده اما در شهر رشت علی‌رغم وجود تصفیه‌خانه فاضلاب بخشی عمده‌ای از فاضلاب وارد رودخانه‌ها می‌شود.

محمدعلی صدیق عربانی با بیان اینکه تمامی بیمارستان‌های گیلان نیز دارای تصفیه‌خانه فاضلاب هستند، افزود: تنها یک بیمارستان در گیلان از داشتن تصفیه‌خانه فاضلاب محروم است که مشکل در تغییر مکان بوده و به‌زودی حل خواهد شد و تصفیه فاضلاب آن‌ها به‌صورت مرتب توسط کارشناسان محیط‌زیست پایش و ارزیابی می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت فاضلاب‌های صنعتی در گیلان نیز بیان کرد: به دلیل جدید بودن شهرک‌های صنعتی در گیلان اکثراً دارای تصفیه‌خانه فاضلاب‌اند و تنها شهر صنعتی رشت است که به دلیل قدیمی بودن همه واحدها دارای تصفیه‌خانه نیستند هرچند تعدادشان اندک است و می‌توان گفت بالغ‌بر ۸۰ درصد شهر صنعتی رشت از تصفیه‌خانه صنعتی برخوردارند.

مدیر روابط عمومی محیط‌زیست گیلان با بیان اینکه عمده‌ترین مشکل ما در ورود فاضلاب به تالاب و دریای خزر ورود فاضلاب شهری ازجمله شیرابه زباله سراوان است، خاطرنشان کرد: در راستای کاهش ورود فاضلاب زباله گرم و شیرابه‌های آن به تالاب و دریایی انزلی شهرداری رشت اقداماتی را در دست دارد و امیدواریم سریعاً به نتیجه برسد.

صدیق عربانی با بیان اینکه گفته می‌شود محیط‌زیست هیچ‌گونه نظارت و پایشی نسبت به ورود فاضلاب به تالاب و دریا ندارد، غیرواقع است، تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود محیط‌زیست توان مقابله با متخلفان و مجرمین ورود فاضلاب به دریا و تالاب انزلی را ندارد خلاف واقع است هرچند قبول داریم که بخشی از تالاب و دریا به فاضلاب‌های شهری آلوده هستند اما به این معنا نیست که محیط‌زیست نسبت به این موضوعات بی‌توجه است.