نخ پنبه بهتر است یا پلی استر؟
نخ پنبه بهتر است یا پلی استر؟

پارچه نخ پنبه و پارچه پلی استر از قدیمی‌ترین و پرکاربردترین پارچه‌ها در صنایع مختلف منسوجات، پوشک و غیره بوده‌اند. از این رو بسیاری از افراد می‌خواهند بدانند نخ پنبه بهتر است یا پلی استر تا گزینه مناسب‌تری را برای خود انتخاب کنند.

با توجه به اینکه از نخ پنبه و نخ پلی استر در زمینه‌های مشابهی نظیر تولید پوشاک استفاده می‌شود، بسیاری از افراد نمی‌توانند این دو را از یکدیگر تشخیص دهند و به‌طبع در خرید نخ، پارچه و حتی لباس انتخاب مناسبی را رقم بزنند. به همین دلیل در این مطلب با ذکر مهمترین تفاوت‌های نخ پنبه و پلی استر به آن‌ها در تشخیص هر دو نمونه و انتخاب گزینه بهتر کمک خواهیم کرد.

نخ پنبه

نخ پنبه یکی از بهترین نخ‌های مورد استفاده در مشاغل و تولیدات مختلف است. در واقع منظور از لباس‌ها و پارچه‌های نخی، نخ پنبه است که از جنس و کیفیتی عالی برخوردار است. منشأ طبیعی دلیل اصلی کیفیت بالای این نخ و الیاف به شمار می‌رود و به عبارتی از گیاه پنبه به دست می‌آید.

این نخ از ویژگی‌های خاصی برخوردار است که در مجموع موجب محبوبیت زیاد شده‌اند. برای مثال منشأ طبیعی آن به عدم ایجاد حساسیت و آلرژی منجر می‌شود و همچنین از خصوصیاتی نظیر جذب رطوبت، لطافت و نرمی برخوردار است. به همین دلیل میزان خرید نخ پنبه و استفاده از آن در زمینه‌های مختلف، بسیار زیاد است. از نخ پنبه در زمینه‌هایی مانند فرش‌بافی، تولید پوشاک کودک، تجهیزات پزشکی و سایر موارد مشابه هم استفاده می‌شود.

نخ پلی استر

پس از نخ پنبه، نخ پلی استر از رایج‌ترین موارد در تولید محصولات مختلف بازار به حساب می‌آید. این نخ در بسیاری از موارد به عنوان جایگزینی برای نخ پنبه شناخته می‌شود و بسیاری از تولید کنندگان از این دو اجناس به صورت ترکیبی هم استفاده می‌کنند. همچنین پلی استر دارای منشأ طبیعی نیست و در اصل نوعی نخ یا الیاف مصنوعی به شمار می‌رود.

البته خواص و مزایای نخ پلی استر باعث شده است تا از آن در زمینه‌های فراوانی استفاده شود. برای مثال بسیاری از تولید کنندگان با استفاده از این نخ انواع پارچه‌هایی را تولید می‌کنند که دارای قابلیت ارتجاعی هستند و از همه مهمتر آن که چروک نمی‌شوند. در نتیجه نگهداری و استفاده از پوشاکی که با نخ پلی استر تولید می‌شوند، بسیار آسان است.

همچنین شایان ذکر است که مصنوعی بودن این نخ صرفاً به معنای کیفیت پایین یا بهتر بودن نخ پنبه نیست و تنها با بررسی مهمترین تفاوت‌های نخ پنبه و پلی استر می‌توان در این خصوص تصمیم گرفت.

مهمترین تفاوت های نخ پنبه و پلی استر

همان‌طور که گفته شد، نخ پنبه و پلی استر در منشأ تفاوت مهمی دارند و آن هم طبیعی بودن نخ پنبه و مصنوعی بودن نخ پلی استر است. این مسئله موجب ایجاد تفاوت‌های پراهمیتی در میان این دو نخ محبوب و متداول شده است که حساسیت‌زا نبودن الیاف پنبه از اولین تفاوت‌ها به شمار می‌آید. پس از آن می‌توان گفت دوام، نرم و لطافت، قابلیت تنفس، جذب رطوبت و آب رفتن سایر مهمترین تفاوت‌های نخ پنبه و پلی‌ استر هستند که در ادامه به جزئیات آن‌ها می‌پردازیم.

دوام

به طور کلی هر دو نخ مذکور و پارچه‌هایی که با آن‌ها به دست می‌آیند، دوام بسیار بالایی دارند و مقاومت هر یک در زمینه‌های مختلف، متفاوت است. برای مثال نخ پنبه در برابر آب گرم مقاومت بیشتری دارد و حتی پارچه‌های نخی با خیس شدن محکم‌تر می‌شوند. این در حالی است که نخ پلی استر در برابر کشیدگی استحکام بیشتری نشان می‌دهد. همچنین برخلاف پارچه‌های نخ پنبه، به راحتی چروک نمی‌شود و در نتیجه کمتر به اتو کشیدن نیاز پیدا خواهد کرد. مجموعاً با توجه به این موارد باید گفت هر دوی آن‌ها می‌توانند دوام زیادی داشته باشند که البته این دوام به نوع مراقبت و نگهداری مصرف کننده بستگی دارد.

نرمی و لطافت

پارچه‌هایی که از نخ پنبه به دست می‌آیند، به نرمی، راحتی و لطافت بی‌نظیر خود معروف هستند. دلیل اصلی این موضوع مربوط به طبیعی بودن منشأ این نخ است و در اصل گیاه پنبه از نرمی قابل توجهی برخوردار است. در مقابل پارچه‌های نخ پلی استر کمی حالت پلاستیک مانند دارند و دلیل آن هم استفاده از مواد مصنوعی و مواد نفتی در تولید آن‌ها است. در نتیجه نرمی کمتری نسبت به نخ پنبه دارد.

قابلیت تنفس

منظور از قابلیت تنفس نخ و پارچه، میزان عبور هوا از میان بافت پارچه است. با توجه به این مسئله باید گفت که نخ پنبه از قابلیت تنفس فراوانی برخوردار است. در واقع به همین دلیل اغلب اشخاص در تابستان و فصول گرم به دنبال خرید لباس‌ها و پارچه‌های نخی هستند؛ چراکه این نخ به راحتی هوا را عبور می‌دهد و از این رو برای تولید لباس زیر هم مناسب هستند. در مقابل پارچه‌ها و نخ‌های پلی استر قابلیت تنفس کمتری دارند و بیشتر برای فصول سرد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

جذب رطوبت

به طور کلی میزان جذب رطوبت در پارچه‌ها و نخ‌های پنبه‌ای در مقایسه با نخ‌های پلی استر بسیار بیشتر است. این مسئله از دیگر دلایل مربوط به استفاده از پارچه‌های نخ پنبه در فصول گرم است چراکه می‌تواند به خوبی رطوبت آزاردهنده را از بدن فرد دور کند. در مقابل بسته به ضخامت پارچه و نخ، در اغلب موارد نخ پنبه نسبت به نخ پلی استر به زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز دارد.

آب رفتن

اکثر اوقات پارچه‌هایی که با نخ پنبه تهیه می‌شوند، به آب رفتن معروف هستند. در نتیجه نخ پلی استر در مقایسه با نخ پنبه کمتر دچار آب رفت و کوچک شدن می‌شود و این مسئله می‌تواند گاهی موجب ماندگاری بیشتر آن هم بشود. با این حال اگر پارچه‌هایی که با نخ پلی استر تولید شده‌اند، به دفعات مکرر و با آب گرم شسته شوند، به دلیل جنس پلاستیکی مانند و الیاف مصنوعی امکان خراب شدن پارچه وجود دارد.

نتیجه‌گیری

با توضیحات داده شده در این مقاله، هر فرد با توجه به تفاوت‌های نخ پنبه و پلی استر می‌تواند به آسانی در خصوص بهتر بودن هر یک تصمیم بگیرد. البته مشخصاً هر یک از آن‌ها در زمینه خاصی نسبت به دیگری برتری دارند و باید در ابتدا به این موضوع توجه کرد که چه ویژگی بیشتر مدنظر قرار دارد.